Jurulatih Belgium Roberto Martinez, percaya Eden Hazard berada dalam keadaan baik dan tidak bimbang tentang kekurangan minit permainan di Real Madrid musim ini menjelang perlawanan Liga Negara-Negara menentang Wales dan Belanda.

Hazard berpotensi memainkan peranan besar untuk Belgium pada Piala Dunia di Qatar, tetapi mungkin perlu membuktikan prestasi dan kecergasannya bersama pasukan kebangsaan kerana dia hanya membuat satu permulaan di Madrid dan bermain di bawah 100 minit secara keseluruhan dalam LaLiga kempen ini.

"Dia dalam keadaan baik," kata Martinez. "Anda selalu mendapat soalan yang sama, 'adakah dia bermain cukup minit?'. Tetapi dia tidak terlepas sesi latihan dan sangat bagus di belakang tabir.

"Ketiadaan minit dan masa permainan ada, tetapi dia berada dalam pemikiran yang baik dan tidak sabar untuk berada di atas padang. Saya melihat tenaga dan kegembiraan di sekeliling Eden, yang tidak saya lihat enam bulan lalu."

Martinez mengakui kedua-dua perlawanan dalam rehat antarabangsa ini penting untuk pemain berusia 31 tahun itu daripada segi persiapannya untuk bersedia ke Qatar, tetapi berkata tidak mungkin Hazard akan bermain penuh selama 90 minit dalam kedua-dua perlawanan.

"Kami akan melihat bagaimana dia bersama pasukan kebangsaan, kami akan menilai dia dan kemudian kami mempunyai tujuh minggu untuk Piala Dunia," kata jurulatih itu. “Saya tidak memberi kami sasaran yang ditetapkan [minit untuk dia bermain].

"Ia akan bergantung pada tempo permainan dan jika kita dapat melihat dia berkembang. Keputusan akan dibuat tentang bagaimana permainan berjalan dan prestasinya."

Martinez menjangkakan pertembungan sukar dengan Wales di Brussels ketika Belgium berusaha untuk mengekalkan harapan final Liga Negara-Negara mereka, mengekori pendahulu liga Belanda dengan tiga mata.

"Mereka mempunyai sistem yang telah mereka bangunkan sejak sekian lama. Mereka lebih kompetitif dan pasukan yang telah layak ke Piala Dunia," kata Martinez.

"Kami menjangkakan permainan yang sama, berintensiti tinggi, sedikit gaya British. Mereka bermain melalui anda, secara langsung dan memberi banyak tekanan di dalam kotak. Mereka adalah pasukan yang anda tidak boleh berehat."

Belgium memulakan perlawanan Kumpulan F pada Piala Dunia menentang Kanada pada 23 November sebelum menentang Maghribi dan Croatia dalam usaha untuk mara ke pusingan 16.