Peningkatan ketara Alexis Mac Allister dalam skuad Argentina turut mengejutkan dirinya sendiri dan pemain tengah Brighton itu berharap dia akan diturunkan dalam perlawanan suku akhir Piala Dunia Qatar 2022 menentang Belanda awal pagi esok.

Mac Allister tidak diturunkan ketikan Argentina tewas 1-2 kepada Arab Saudi dalam perlawanan pertama peringkat kumpulan tetapi kemudian menjadi pilihan utama Lionel Scaloni dan segera memainkan watak penting buat pasukannya.

Argentina akan menentang Oranje bagi perebutan tempat ke separuh akhir di Lusail Stadium dan Mac Allister teruja untuk mendapatkan peluang itu.

"Jika anda memberitahu saya perkara ini (betapa berpengaruhnya Mac Allister ketika ini) sebelum Piala Dunia, saya sememangnya tidak akan percaya, itu sudah pasti.

"Ia merupakan satu integrasi yang amat pantas tetapi pujian perlu diberikan kepada rakan sepasukan dan staf kejurulatihan kami."

Belanda kelihatan akan menjadi halangan terbesar yang mungkin dapat memusnahkan impian Argentina untuk bergelar juara tetapi Mac Allister lebih berminat untuk bercakap mengenai rakan sepasukannya daripada berasa gusar dengan lawan berkenaan.

Dia menambah: "Kami sedar mereka memiliki pemain yang hebat dan dengan gaya permainan yang amat jelas tetapi kami memiliki senjata kami sendiri dan akan mencuba untuk membalas kekuatan mereka.

"Terdapat sejarah yang hebat di antara kedua-dua pasukan tetapi jika kami dapat melakukannya dengan baik, segalanya akan lancar."