Declan Rice percaya kritikan diterima England menjelang Piala Dunia Qatar membolehkan mereka bermain dengan penuh bersemangat ketika membelasah Iran 6-2 Isnin lalu.

Pasukan kendalian Gareth Southgate berdepan tekanan berikutan penyingkiran Liga Negara-Negara yang memalukan pada September, setelah gagal memenangi mana-mana daripada enam perlawanan mereka dalam pertandingan itu.

Bagaimanapun, mereka mengetepikan sebarang keraguan mengenai prestasi mereka dengan mencatat kemenangan terbesar England dalam perlawanan pembukaan di mana-mana kejohanan utama.

Jude Bellingham, Raheem Sterling, Marcus Rashford dan Jack Grealish menjaringkan gol dan Bukayo Saka menambah dua gol di Stadium Antarabangsa Khalifa.

"Terdapat keraguan tentang kami sebelum kejohanan dan kami mahu membuktikan semula kepada mereka," kata Rice.

"Terdapat banyak kritikan mengenai kami tidak menang dalam enam perlawanan terakhir kami. Mengikut standard kami, dengan pemain yang kami ada, kami tahu ia tidak cukup bagus.

“Tetapi ini adalah Piala Dunia, dan anda boleh lihat ada semangat yang membara ketika kami beraksi.


"Orang ramai akan berkata, kami sekadar bertemu Iran, tetapi mereka mempunyai beberapa keputusan yang baik pada Piala Dunia lalu. Pada September, mereka menewaskan Uruguay dan seri dengan Senegal.

"Ia adalah persembahan yang positif, tetapi kami tidak boleh terlalu mendahului diri kami sendiri. Ia adalah AS seterusnya dan mereka akan naik satu lagi tahap.

"Perlawanan pertama, kemenangan pertama. Kami tidak boleh meminta lagi."

Perlawanan Kumpulan B seterusnya England menyaksikan mereka menentang Amerika Syarikat -- yang tidak pernah mereka tewaskan dalam perlawanan Piala Dunia (D1 L1).

Bagaimanapun, Three Lions telah memenangi lapan daripada 11 pertemuan mereka dengan Amerika Syarikat (D1 L2) dalam semua pertandingan, dengan kekalahan terakhir mereka kepada Stars and Stripes pada 1993.