Harry Kane tidak akan mengubah apa-apa tentang rutin sepakan penaltinya sekiranya dia perlu berdepan rakan sepasukan di Tottenham, Hugo Lloris, dalam pertemuan perlawanan suku akhir Piala Dunia di antara England dengan Perancis, awal pagi esok.

Ketua pasukan England itu akan menerajui barisan serang The Three Lions yang diketuai oleh penjaga gol tersebut di Stadium Al Bayt.

Anak buah Gareth Southgate itu akan turun sebagai 'underdog' ketika berdepan juara bertahan tersebut dalam pusingan kalah mati berkenaan yang diramalkan diheret ke penentuan penalti.

Walaupun Kane dan Lloris beraksi bersama di peringkat domestik sejak 2011 yang menyaksikan penyerang England itu membuat penampilan sulung di Spurs, pertembungan kali ini dianggap agak asing bagi pemenang Kasut Emas 2018 tersebut.

“Anehnya, saya tidak terlalu banyak berlatih berhadapan Hugo, biasanya dalam latihan saya berdepan penjaga gol pilihan kedua mahupun ketiga,” kata Kane dalam sidang media.




“Penjaga gol utama biasanya tidak menyertai latihan sehari sebelum perlawanan iaitu ketika saya berlatih.

“Sudah tentu, kami pernah saling melaluinya tetapi saya tidak akan mengatakan saya pernah berlatih banyak sepakan penalti dengannya dan berasa terbeban mengenainya.

“Saya mempunyai situasi yang sama dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) dan saya jua berdepan penjaga gol England, saya berpegang pada proses kedan rutin, iaitu menjalani latihan yang sama menjelang perlawanan sambil berharap cuba memberikan hasil terbaik jika disenaraikan dalam perlawanan.

“Saya seorang yang sentiasa memberi galakan kepada diri sendiri dalam apa jua situasi berdepan mana-mana penjaga gol, tetapi saya pernah menyaksikan Hugo menyelamatkan beberapa percubaan yang hebat.

"Mudah-mudahan saya mempunyai peluang yang boleh disudahkan, tetapi saya juga sedar bahawa keperluan untuk berada di puncak permainan bagi menjelmakannya ketika menentang salah seorang penjaga gol terbaik ketika ini."