Thibaut Courtois berkata jumlah barisan pemain Belgium tidak boleh dianggap sebagai 'generasi emas' negara selepas kempen Piala Dunia yang mengecewakan di Qatar.

Belgium menduduki tempat ketiga pada Piala Dunia 2018 di Russia dan mara ke suku akhir Euro 2020 walaupun terdapat beberapa siri persembahan yang kurang memberangsangkan, membawa kepada harapan untuk memperbaharui bidaan Piala Dunia tahun ini.

Bagaimanapun, pasukan ranking nombor dua dunia itu mengalami penyingkiran yang memalukan di peringkat kumpulan selepas menyusuli kemenangan 1-0 ke atas Kanada dengan kekalahan kepada Maghribi dan seri tanpa jaringan dengan Croatia.

Skuad The Red Devils semasa -- yang termasuk beberapa nama termasuk Kevin De Bruyne dan Eden Hazard -- sering dicanang sebagai 'generasi emas' Belgium, tetapi Courtois mengatakan bahawa gambaran itu tidak tepat.

“Agak memalukan mereka menggelar kami generasi emas Belgium apabila kami tidak memenangi apa-apa,” kata Courtois kepada ESPN.

“Kami bukan generasi emas; kami adalah generasi yang mempunyai banyak bakat dan pemain hebat dalam beberapa kelab Eropah.

"Di Russia, pada 2018, kami menunjukkan bahawa kami adalah Belgium yang bermain bola sepak yang bagus. Dalam Piala Dunia ini dan dalam Euro [2020] kami bukan diri kami sendiri."


Courtois, seorang veteran dalam tiga kempen Piala Dunia, akan berusia 34 tahun apabila edisi kejohanan seterusnya bermula, tetapi dia tidak berhasrat untuk menghabiskan masa untuk kerjaya antarabangsanya sebelum itu.

"Kita lihat apa yang akan berlaku, siapa yang akan kekal, siapa yang akan menamatkan karier mereka. Saya mahu bermain dalam Piala Dunia [seterusnya] ini, ya," kata Courtois.

"Kami masih mempunyai pemain yang bagus dan yang lain akan tiba. Apabila mereka menamatkan karier mereka dalam pasukan kebangsaan, ia akan berada dalam fasa yang baik, bukan seperti ini."