Didier Deschamps percaya Kylian Mbappe bersedia untuk satu lagi kempen Piala Dunia yang tidak dapat dilupakan selepas dia menjaringkan gol dan satu bantuan dalam kemenangan 4-1 Perancis ke atas Australia, dengan menyatakan, 'Ia adalah pertandingannya'.

Mbappe menjadi remaja kedua -- selepas Pele pada 1958 -- yang menjaringkan gol dalam perlawanan akhir Piala Dunia ketika Perancis menumpaskan Croatia untuk memenangi kejohanan di Russia empat tahun lalu, dan dia membuat permulaan yang kukuh untuk pertandingan tahun ini apabila Les Bleus meraih kemenangan.

Craig Goodwin memberikan Australia pendahuluan mengejut dalam pertembungan Kumpulan D awal pagi tadi, tetapi Mbappe mencetus inspirasi kebangkitan Perancis pada separuh masa pertama apabila Adrien Rabiot dan Olivier Giroud menjaringkan gol untuk Les Bleus kembali mendahului permainan.

Mbappe memastikan kemenangan dengan gol ketiga pasukan sebelum melakukan lorongan buat Giroud.

Pada usia 23 tahun dan 337 hari, Mbappe kini merupakan pemain termuda yang telah menjaringkan lima gol Piala Dunia untuk Perancis, dan Deschamps menjangkakan dia terus cemerlang di Qatar.

"Kylian telah menjadi salah seorang pemain terbaik dunia sejak sekian lama, dan dia berasa sangat yakin," kata Deschamps. “Anda boleh lihat dengan cara dia bermain. Dia tenang dan menumpukan perhatian.

"Dia berada dalam prestasi terbaik untuk tempoh yang agak panjang. Saya tahu dia akan bersedia untuk Piala Dunia ini, ia adalah persaingannya dan dia tahu bagaimana untuk membuat perubahan.

"Dia sentiasa boleh bermain sebagai sebahagian daripada pasukan, jadi itu bagus untuk kami, dan saya mempunyai ramai penyerang, tetapi Kylian, sudah tentu, seorang yang cemerlang."