Ben Chilwell dijangka terlepas rombongan skuad England ke Piala Dunia Qatar selepas mengalami kecederaan hamstring serius, menurut laporan di Chelsea.

Chilwell terpaksa dikeluarkan dalam kemenangan 2-1 The Blues ke atas Dinamo Zagreb dalam Liga Juara-Juara (UCL) Khamis lalu dan secara tidak langsung menimbulkan kegusaran Graham Potter.

Pengurus Chelsea itu Potter berkata kecederaan berkenaan merupakan satu tamparan hebat buat mereka dengan memberitahu media: "Kami menaruh harapan memandangkan tidak kelihatan teruk ketika ujian mengimbas jadi tidak begitu seteruk tetapi ia mengecewakan kami."

Rakan sepasukan Chilwell di England, Mason Mount, mendedahkan ia adalah satu pengalaman pahit untuk melihat pertahanan kiri itu dilanda kecederaan, kurang tiga minggu sebelum Piala Dunia berlangsung dan kebimbangan Gareth Southgate akhirnya menjadi kenyataan.

Satu kenyataan yang dikeluarkan kelab Liga Perdana Inggeris (EPL) itu berbunyi: "Berikutan kecederaan yang dialami ketika kami menentang Dinamo Zagreb baru-baru ini, Ben telah menjalani imbasan di hamstringnya.



“Keputusan imbasan menunjukkan Ben mengalami kecederaan teruk dan pertahanan itu dijangka terlepas Piala Dunia.

"Ben kini akan memulakan program pemulihannya di bawah jabatan perubatan kelab."

Ketiadaan Chilwell ke temasya Qatar memburukkan lagi krisis di bahagian benteng skuad The Three Lions itu selepas masalah kecederaan turut menghantui Reece James dan Kyle Walker.