Frenkie de Jong berkata dia tidak mempunyai idea cara menghalang bekas rakan sepasukannya di Barcelona, Lionel Messi, ketika Belanda dan Argentina bersiap sedia untuk bertemu di Piala Dunia Qatar.

Kedua-dua pasukan akan bersaing pada suku akhir di Qatar 2022, dengan Oranje kendalian Louis van Gaal telah menewaskan Amerika Syarikat dan skuad bimbingan Lionel Scaloni Albiceleste telah menumbangkan Australia.

Dengan tiga gol setakat ini kejohanan ini -- dan berkemungkinan penampilan terakhirnya di Piala Dunia -- Messi telah menjaringkan tiga gol dan mencetuskan serangan pasukan Argentina.

Ketika penyerang itu mengejar kejohanan terbesar untuk mewarnai kariernya yang sarat dengan trofi, peminat Belanda mungkin berharap De Jong tahu bagaimana untuk menghalang bekas rakan sepasukannya itu.

"Tidak," katanya kepada ESPN. "Saya mengenalinya, tetapi saya tidak tahu bagaimana untuk menghalangnya. Dia telah membuat perubahan selama 15 tahun dan tidak ada satu cara untuk menghalangnya.

"Biasanya dia masih akan membuat perubahan semasa latihan juga. Kami hanya perlu menghalangnya sebagai satu pasukan.


Ditanya sama ada dia telah bercakap dengan Messi sejak pertembungan mereka disahkan, De Jong menambah, "Kami tidak menghantar mesej teks antara satu sama lain. Saya tidak merancang untuk melakukannya. Kami akan berjumpa satu sama lain Jumaat ini."

Setelah menyertai Barcelona pada 2019, De Jong adalah ahli pasukan Barca yang merangkul Copa del Rey 2020-21 bersama Messi.

Kali terakhir pertemuan antara kedua-dua pasukan menyaksikan Argentina menewaskan Belanda pada separuh akhir Piala Dunia 2014, sebelum mereka tewas kepada Jerman pada perlawanan akhir, dan De Jong berazam untuk memastikan tidak berulang.

“Argentina sudah tentu pasukan terbaik,” tambahnya. "Tetapi begitu juga kami. Ia akan menjadi perlawanan yang sangat baik, tetapi saya yakin. Saya fikir mereka melihat kami dengan cara yang sama. Ia adalah pertemuan 50-50."