Graham Arnold mencadangkan Australia kini memiliki 'generasi emas baharu' di tangan mereka selepas mereka layak ke pusingan 16 terakhir Piala Dunia Qatar.

Kemenangan 1-0 Socceroos ke atas Denmark awal pagi tadi bermakna mereka menduduki tempat kedua dalam Kumpulan D di belakang Perancis, walaupun juara bertahan itu tewas 1-0 kepada Tunisia.



Gol daripada Mathew Leckie ketika perlawanan melewati minit ke-60 cukup untuk membawa Australia ke peringkat kalah mati, dan ketua jurulatih Arnold kelihatan cukup berbangga ketika sidang akhbar selepas tamat perlawanan.

“Saya amat berbangga dengan pemain,” katanya. “Etika kerja, komitmen mereka, perjuangan mereka, cara mereka bermain.

"Denmark adalah pasukan yang sangat bagus, mereka berada di kedudukan 10 teratas dunia atas sebab tertentu -- secara pertahanan, saya fikir kami cemerlang."

Selepas kemenangan menentang Tunisia, kemenangan Australia bermakna mereka mencapai kemenangan berturut-turut di Piala Dunia buat kali pertama, manakala mereka mara dari peringkat kumpulan buat kali kedua dalam enam penampilan kejohanan (juga 2006).

Beribu-ribu peminat berkumpul di Federation Square di Melbourne untuk menonton perlawanan itu dan meraikan kemenangan itu, dan Arnold percaya ia menunjukkan impak bola sepak di negara ini.

"Saya benar-benar percaya Socceroos adalah pasukan yang menyatukan negara," tambahnya. "Apabila Piala Dunia Kriket berlangsung, anda tidak melihat Dataran Persekutuan seperti itu.

"Saya amat berbangga kerana kami dapat memberikan senyuman di wajah orang ramai. Mungkin kita patut bercakap tentang generasi emas baharu sekarang, selepas generasi emas 2006 yang mendapat empat mata [di Piala Dunia di Jerman], kita mendapat enam."