Punca kematian Pele telah disahkan sebagai kegagalan beberapa organ akibat perkembangan kanser kolonnya.

Pemenang Piala Dunia tiga kali itu meninggal dunia pada awal pagi tadi pada usia 82 tahun, dengan anak perempuannya mengesahkan pemergiannya di Instagram.

Dia telah dipindahkan ke penjagaan paliatif awal bulan Disember selepas tubuhnya berhenti bertindak balas terhadap rawatan kanser.

Sebelum Hari Krismas, keluarganya mengembara untuk berada di sisinya di Hospital Albert Einstein di Sao Paulo.

Selepas kematian Pele, hospital itu kemudiannya mengeluarkan laporan perubatan yang berbunyi, "Hospital Albert Einstein mengesahkan dengan kesal kematian Edson Arantes do Nascimento, Pelé, hari ini, 29 Disember 2022, jam 3:27 petang (waktu Brazil), disebabkan kegagalan beberapa organ, akibat daripada perkembangan kanser kolon yang dikaitkan dengan keadaan sebelum ini.

"Hospital Albert Einstein bersimpati dengan keluarga dan semua yang menderita akibat kehilangan Raja Bola Sepak tersayang."

Pele adalah satu-satunya pemain yang memenangi Piala Dunia sebanyak tiga kali, setelah membantu Selecao menjuarai Piala Dunia pada 1958, 1962 dan 1970.

Kejayaan Piala Dunia pertamanya pada 1958 datang ketika dia baru berusia 17 tahun 249 hari, menjadikannya pemain termuda yang memenanginya. Pele turut menjadi termuda menjaringkan gol dalam perlawanan akhir Piala Dunia.

77 gol Pele di peringkat antarabangsa kekal sebagai rekod untuk Brazil, walaupun ia berkongsi dengan Neymar, yang menyamai jumlah gol di Piala Dunia tahun ini.