Pele telah dipuji kerjanya di dalam dan di luar padang selepas kematiannya pada usia 82 tahun.

Pemergian legenda Brazil itu disahkan oleh keluarganya awal pagi tadi berikutan tempoh di hospital, di mana dia dipindahkan ke rawatan paliatif awal Disember.

Dianggap secara meluas sebagai pemain terhebat sepanjang zaman, Pele kekal sebagai satu-satunya pemain yang memenangi Piala Dunia sebanyak tiga kali dalam karier legenda sepanjang 21 tahun.

Kematian Pele menyebabkan penghormatan meluas di media sosial, tidak terkecuali di akaun rasminya sendiri.

Mesej yang disiarkan di akaun Instagram bekas penyerang Santos dan New York Cosmos, yang dikendalikan oleh ahli keluarga terdekat, berbunyi, "Inspirasi dan cinta menandakan perjalanan Raja Pele,

"Dalam perjalanannya, Edson mempesonakan dunia dengan geniusnya dalam sukan, menghentikan peperangan, menjalankan kerja-kerja sosial di seluruh dunia dan menyebarkan perkara yang paling dipercayainya sebagai ubat untuk semua masalah kita: kasih sayang."

Pele, nama penuh Edson Arantes do Nascimento, menamatkan karier bermainnya dengan New York Cosmos pada tahun 1977 dan kemudian meminjamkan nama dan pengaruhnya kepada banyak inisiatif amal.

Anak perempuannya, Kely Nascimento, sebelum itu memberi penghormatan yang tulus dalam mesej yang disertakan dengan gambar dia dan ahli keluarga lain memegang tangan Pele.

"Segala-galanya kami berterima kasih kepada anda. Kami menyayangi anda tidak terhingga. Rehat dengan tenanglah di sana," tulisnya.