Neymar menabur pujian kepada Pele kerana mengubah 'bola sepak menjadi seni' dan mengubah wajah sukan itu selamanya selepas kematian legenda Brazil itu.

Lelaki berusia 82 tahun itu telah dipindahkan ke rawatan paliatif di Sao Paulo pada awal Disember selepas tubuhnya berhenti bertindak balas terhadap rawatan kanser, dengan laporan hospital awal pagi tadi mengesahkan kematiannya selepas beberapa kegagalan organ.

Penghormatan kepada Pele diberikan dari seluruh dunia bola sepak kepada pemenang Piala Dunia tiga kali itu, yang secara meluas dianggap sebagai salah seorang yang paling hebat yang pernah menghiasi sukan tersebut.

Neymar memuji Pele kerana meninggalkan kesan yang berkekalan pada bola sepak, yang 'hanyalah sukan' sebelum kerjayanya yang luar biasa yang 'memberi visi kepada Brazil'.

"Sebelum Pele, 10 hanyalah angka. Saya pernah membaca frasa ini di suatu tempat, pada satu ketika dalam hidup saya. Tetapi ayat ini, cantik namun tidak lengkap," tulis Neymar di media sosial.

"Saya akan katakan sebelum Pele, bola sepak hanyalah sukan. Pele telah mengubah semuanya. Dia mengubah bola sepak menjadi seni, menjadi hiburan. Memberi suara kepada orang miskin, kulit hitam dan kebanyakannya: memberikan impian kepada Brazil.

"Bola sepak dan Brazil telah menaikkan status mereka ihsan daripada sang Raja! Dia telah pergi tetapi magisnya akan kekal. Pele adalah SELAMANYA!!"

Neymar dan Pele kedua-duanya berkongsi rekod gol terbanyak untuk Brazil dengan 77 gol, bekas itu menyamai rekod lama dengan jaringan suku akhir Piala Dunia menentang Croatia di Qatar.