Bekas penyerang Bayern Munich, Ivica Olic, mengakui dia 'terkejut' dengan penyerang yang mahukan meninggalkan The Bavarians, Robert Lewandowski.

Pemain antarabangsa Poland itu mendesak untuk keluar dari Bavaria pada jendela perpindahan semasa, dengan Barcelona dan Paris Saint-Germain dilaporkan antara yang bersaing untuk mendapatkan tandatangannya.

Lewandowski telah menikmati lapan tahun sarat dengan trofi bersama Bayern, menjulang Bundesliga pada setiap musim dan memenangi Liga Juara-Juara (UEFA Champions League) pada 2019-20.

Memandangkan pemain berusia 33 tahun itu menjaringkan 50 gol dalam 46 perlawanan untuk Bayern dalam semua pertandingan pada 2021-22, yang paling banyak dalam lima liga terbaik Eropah, Olic percaya kelab itu akan berdepan tugas sukar mendapatkan pengganti.

"Lewandowski telah bermain di peringkat tinggi selama bertahun-tahun, telah menjadi salah satu jenama utama Bayern Munich selama bertahun-tahun dan telah meningkatkan tahap dengan golnya selama beberapa musim," katanya kepada Stats Perform.

“Ia mengenai seorang penyerang yang saya harap akan kekal lebih lama dan ia benar-benar memeranjatkan saya bagaimana semuanya berlaku dan dia benar-benar mahu pergi.

“Sama seperti saya agak terkejut pada masa ini, saya rasa orang di kelab juga terkejut.

“Kerana pada masa ini tidak ada pemain seperti Lewa yang anda boleh dapatkan pada harga biasa.

"Ia benar-benar tidak mudah untuk mendapatkan penyerang sebenar hari ini. Tidak ramai di peringkat atasan seperti Lewa atau sebagainya.

“Jadi, saya fikir ia adalah kebimbangan utama Bayern sekarang dan saya pasti jika ada perpindahan mereka akan melakukan segala yang mereka mampu untuk mencari pengganti yang mencukupi untuk Lewa.

"[Erling] Haaland, yang berada di Dortmund, sering dikaitkan dengan Bayern, tetapi dia kini telah pergi ke England."