Penjaga gol England, Nick Pope, mengesahkan masa depannya dalam Liga Perdana Inggeris (EPL) dengan menyertai Newcastle United daripada pasukan yang disingkirkan ke Liga Kejuaraan, Burnley.

Pope, 30, dilaporkan menyertai Newcastle dengan tanda harga £10 juta (RM54.09 juta) dan dijangka akan menggantikan Martin Dubravka sebagai penjaga gol utama skuad bimbingan Eddie Howe itu.

Bekas pemain Charlton Athletic itu menandatangani kontrak empat tahun di Newcastle, sekali gus menjadi pemain kedua diikat Magpies selepas Matt Target dibeli secara tetap dalam jendela perpindahan kali ini.

Pope, yang mengumpulkan lapan penampilan bersama skuad kebangsaan England, terus mencuri tumpuan sepanjang bersama Burnley sebelum The Clarets terjerumus ke Liga Kejuaraan dan keputusannya untuk meninggalkan pasukan itu memperlihatkan keinginannya untuk disenaraikan dalam Piala Dunia Qatar 2022 hujung tahun ini.

Dalam kalangan penjaga gol dengan sekurang-kurangnya 10 penampilan dalam EPL musim 2021-22, Pope menduduki tangga keempat daripada segi peratusan menyelamat (71.69 peratus).

Dia mendaftarkan sembilan perlawanan tanpa bolos daripada 36 penampilan, rekod yang lebih baik berbanding penjaga gol Manchester United, David de Gea (lapan daripada 38 perlawanan), dan benteng terakhir West Ham, Lukasz Fabianski (lapan daripada 37 perlawanan).

Sepanjang enam musim di Burnley, dia tersenarai dalam kesebelasan terbaik EPL musim 2019-20 dengan 15 perlawanan tanpa bolos.