Penyertaan pemain badminton negara, Ng Tze Yong, dalam Terbuka Australia difahamkan masih samar berikutan isu kelulusan visa yang tergendala, secara tidak langsung membantutkan hasratnya untuk berada dalam kelompok 32 pemain terbaik dunia bagi kelayakan kejuaraan utama tahun depan.

Bagaimanapun, jurulatih perseorangan kebangsaan, Hendrawan, sudah pun mempunyai perancangan altenatif buat anak buahnya itu seandainya tidak dapat mengambil bahagian dalam pertandingan di Sydney berkenaan dari 15 hingga 20 November.

Menurutnya, Tze Yong masih sedang mencari rentak permainannya setelah tahap fizikalnya mempamerkan peningkatan yang tinggi.

"Tahun ini kami memang menyasarkan Tze Yong untuk berada dalam senarai 30 teratas supaya tahun depan dia dapat menyertai Terbuka Malaysia.

"Jadi ada satu lagi baki kejohanan selepas itu iaitu Terbuka Bahrain (bermula 29 November sebelum ranking untuk tahun depan dimuktamadkan).

"Terbuka Bahrain boleh dijadikan sebagai pelan sokongan, misalnya dia bermain bagus dalam Terbuka Australia kemudian tidak pergi (menyertai Terbuka Bahrain).

"Yang penting tahun depan dia boleh ikut kejohanan besar (bertaraf) super 1000," katanya ketika ditemui di Akademi Badminton Malaysia (ABM), Bukit Kiara, hari ini.