NBA akan memulakan siasatan ke atas Philadelphia 76ers berhubung kemungkinan melanggar peraturan kontrak yang membabitkan James Harden, P.J. Tucker dan Danuel House Jr, menurut Adrian Wojnarowski daripada ESPN.

Penganjur itu mahu menyiasat situasi Harden yang menolak pilihan pemainnya bernilai $47 juta (RM209.1j) untuk menandatangani kontrak dua tahun, sebaliknya dia memasukkan nilai $68j (RM302.6j) termasuk pilihan pemain untuk tahun kedua perjanjian itu.

Persoalan telah dibangkitkan tentang sama ada perjanjian itu mampu mengubah senario rundingan secara kolektif pada masa depan.


Keputusan Harden untuk menolak pilihan pemain memberikan Philadelphia lebih fleksibiliti untuk menandatangani Tucker dan House.

"Kami dapat berjimat tahun ini demi menandatangani seberapa banyak pemain yang kami perlukan bagi membantu kami bersaing dan menjadi pasukan terakhir yang berdiri teguh, ia cukup penting buat saya," katanya dalam temu bual bulan ini.

"Saya mahu buktikan kepada organisasi, peminat Sixers dan semua pihak yang menyokong impian kami. Apa yang saya cuba capai secara individu, inilah yang saya maksudkan."

Tucker menandatangani kontrak tiga tahun sebanyak $30j (RM133.5j) sementara House memeterai perjanjian bernilai $8.4j (RM37.3j) selama dua tahun selepas tindakan Harden menolak pilihan pemainnya.