James Harden telah menolak pilihan pemainnya yang akan membolehkannya mengaut $47.4 juta (RM208.8j) pada musim akan datang apabila memilih menjadi ejen bebas tanpa had, di sebalik menunjukkan minat menyambung kontrak dengan Philadelphia 76ers.

Sejak tiba di 76ers musim lalu dalam perdagangan yang menghantar Ben Simmons ke seteru NBA, Brooklyn Nets, Harden mempamerkan prestasi tidak menentu.

Dia mencatatkan purata 21 mata, 10.5 bantuan jaringan dan 6.5 rebound dalam 21 perlawanan dengan pasukan barunya itu, tetapi dia juga mencatat rekod terendah kerjaya apabila menurun 40 peratus setiap perlawanan (13.6) sejak memanaskan bangku simpanan Oklahoma City Thunder pada 2011-12.

Jumlahnya dalam play-off merosot teruk dengan mencatat purata 18.6 mata, 8.6 bantuan jaringan dan 5.7 rebound, malah tidak muncul dalam separuh masa kedua ketika mereka merekodkan kekalahan penting dalam kekalahan enam siri kepada Miami Heat.

Laporan mengenai Harden menolak pilihan pemainnya didedahkan Shams Charania daripada The Athletic sambil menyatakan puncanya untuk menolak pilihan itu adalah demi kesanggupan menikmati 76ers gaji yang lebih mesra pasukan, sekali gus membuka ruang untuk pasukan membelanjakan ke atas pemain berbakat.

Dalam laporan itu, Harden dikatakan telah kembali menjalani latihan bersama 76ers untuk memulakan program luar musimnya lebih awal dengan fokus utamanya adalah untuk memenangi gelaran di Philadelphia pada musim akan datang.