Golden State Warriors menghasilkan aksi pertahanan yang menakjubkan pada separuh masa kedua untuk menewaskan Boston Celtics 107-97 dalam Game 4 NBA Finals.

Dengan kemenangan di tempat lawan, Warriors mengikat siri itu pada 2-2, mengelak defisit 3-1 yang digeruni yang sejarah menunjukkan hampir mustahil untuk bangkit.

Ia adalah persembahan Stephen Curry, menjaringkan 12 mata pada suku pertama untuk mengekalkan Warriors dalam pertarungan, ketinggalan 28-27.

Lapan mata pantas daripada Jordan Poole daripada bangku simpanan memberikan Warriors kejutan untuk memulakan babak kedua, sebelum Jaylen Brown menjawab dengan 10 mata sendiri.

Akhirnya ia adalah pertahanan Celtics yang mengawal suku kedua, menahan Warriors kepada dua daripada 12 pukulan dari jarak jauh dalam rangka untuk memenanginya 26-22 dan menuju ke separuh masa mendahului 54-49.

Semua orang menjangkakan Warriors akan tampil panas pada suku ketiga, dan mereka tidak mengecewakan, dengan Curry dan Klay Thompson kedua-duanya berjaya menyempurnakan balingan dalam 40 saat pertama, meraih 30-24 di suku ketiga.



Curry meraih 14 mata lagi di suku ketiga memberikan kelebihan 79-78 menuju suku terakhir.

Sepanjang siri saingan, pertahanan Boston dipertingkatkan dalam suku keempat, namun kali ini Warriors pula melakukannya sebelum memastikan kemenangan 107-97.