Jose Mourinho menyokong Paulo Dybala untuk memberi impak apabila dia kembali ke Juventus sebagai pemain Roma hari ini, sambil memuji sumbangan penyerang Argentina itu sejak menyertai Giallorossi.

Roma telah mencatatkan kemenangan berturut-turut 1-0 ke atas Salernitana dan Cremonese untuk memulakan musim Serie A, dan pertembungan Sabtu di Turin mewakili ujian sebenar kelayakan Scudetto kedua-dua pihak.

Pengambilalihan Dybala oleh Giallorossi, yang meninggalkan Juventus selepas kontraknya tamat bulan lalu, dianggap sebagai rampasan kuasa selepas dia menjaringkan 82 gol liga sepanjang tempoh tujuh tahun di Turin.

Keputusan itu meletakkan Dybala di tempat ke-10 dalam carta penjaring gol Serie A sepanjang masa Juventus, menjadikannya pemain bukan Eropah yang mencatatkan gol tertinggi dalam sejarah liga mereka dan pemain bukan Itali yang keempat paling prolifik (selepas John Hansen, David Trezeguet dan John Charles).

Ditanya bagaimana Dybala akan mengendalikan prospek untuk kembali ke bekas kelabnya, Mourinho berkata: "Ia bergantung kepada personaliti individu. Bagi sesetengah pemain pulang ke rumah bukanlah apa-apa, bagi yang lain ia sukar. Bagi yang lain 50-50.

“Bagi Paulo saya tidak tahu, dia mempunyai wajah seperti kanak-kanak tetapi tidak. Dia mempunyai banyak pengalaman, maka kawalan emosinya bergantung kepadanya.

"Daripada cara dia bekerja hari ini saya tidak melihat apa-apa yang berbeza. Saya menjangkakan permainan biasa, mungkin dengan sedikit emosi berbanding sebelum ini."

Ditanya mengenai impak Dybala sejak ketibaannya, Mourinho menambah: "Bagi saya ia sangat bagus. Saya tidak menjangka lebih banyak pada masa ini. Dalam dua tahun kebelakangan ini, dia mempunyai sedikit kesinambungan. Dia tidak memulakan pramusim seperti yang lain. , dia sampai lambat.

"Di [Stadio] Olimpico bermain di permukaan itu sangat sukar, ia seperti berlari di pantai Portugis! Saya melihatnya dengan baik dan dengan perwatakan yang baik."