Fabio Quartararo melanjutkan pendahuluan kejuaraan MotoGP dengan kemenangan di Grand Prix Jerman, di mana Francesco Bagnaia mengalami lebih banyak kekecewaan apabila tersingkir daripada perlumbaan.

Bagnaia telah menang dua kali dalam empat perlumbaan terakhirnya dan mencatat rentak cemerlang untuk merebut petak pertama di Sachsenring, tetapi dia dipintas oleh Quartararo pada Pusingan 1 dan bertahan tiga pusingan lagi.

Dalam percubaan untuk merampas semula tempat pertama daripada penyandang juara dunia, Quartararo, Bagnaia kehilangan kelebihan buat kali ke-22 apabila melalui Pusingan 1 pada pusingan keempat dan meninggalkan trek.

Bagnaia tidak cedera daripada segi fizikal, tetapi reaksi marahnya menyatakan segala-galanya, dengan naib juara tahun lalu kini 91 mata di belakang Quartararo dan pastinya terkeluar daripada perebutan kejuaraan untuk satu tahun lagi.

Ia merupakan penyingkiran keempat musim bagi pelumba Ducati itu, iaitu dua lagi kegagalan berbanding yang dialaminya sepanjang kempen 18 perlumbaan tahun lalu.


Menambah kemenangannya di Grand Prix Catalan kali terakhir, Quartararo tidak menghadapi masalah untuk mengekalkan pendahulunya di Jerman untuk mengumpul 34 mata di hadapan Aleix Espargaro dalam kejuaraan.

Quartararo dari Monster Energy Yamaha ialah pelumba MotoGP pertama selain Marc Marquez yang menang di trek ini sejak 2012, dengan pelumba Sepanyol itu terlepas saingan ini kerana kecederaan.