Rory McIlroy kembali dinobat pemain nombor satu dunia selepas melakar kemenangan pertama buat musim baru dan gelaran Jelajah PGA yang ke-23 dala kariernya, memenangi Piala CJ dengan 17 di bawah par.

McIlroy mendahului pada lubang ke-14 dengan birdie kelima dan memperoleh dua kali pada dua lubang berikutnya.

Aksi cemerlang dipamerkan itu menjadi bekalan terbaik selepas wakil Ireland Utara itu meraih bogey pada dua lubang terakhir, tetapi Kurt Kitayama gagal mendapatkan birdie untuk memaksa pusingan playoff.

Dia memasuki pusingan akhir mendahului dengan satu pukulan, dan menamatkan saingan dengan cara yang sama, memintas Scottie Scheffler untuk berada di puncak dunia.


Bercakap kepada NBC, McIlroy menjelaskan tentang cintanya untuk golf dan perjalanannya kembali ke puncak.

"Rasanya sungguh hebat," katanya. “Rasanya hebat, melakukan pukulan dengan baik, bermain cemerlang dan meraih kemenangan.

“Ia adalah cara yang hebat untuk memulakan musim, saya rasa, dan kesinambungan daripada perasaan saya telah bermain sejak beberapa bulan lalu.

"[Menjadi nombor satu dunia] amat bermakna. Saya telah bekerja keras sejak 12 bulan lalu untuk mengembalikan diri saya ke tempat ini. Saya rasa seperti saya menikmati permainan ini seperti yang pernah saya alami, saya benar-benar menyukai permainan ini."