Pemain perseorangan lelaki negara, Leong Jun Hao, menyifatkan kejayaan merangkul gelaran Kejohanan Badminton Masters Indonesia kelmarin cukup manis buat dirinya selepas menempuh pelbagai cabaran dalam kariernya sebelum ini.

Pemain berusia 23 tahun itu berkata sikap tidak mahu mengalah dan percaya dengan diri sendiri antara faktor buat dirinya bangkit meraih gelaran pertamanya sejak pulih daripada kecederaan.

"Saya rasa kejayaan ini dikecapi apabila saya terus mempercayai diri sendiri dan berjuang sehingga ke penamat. Apa pun kejayaan ini hadir selepas sekian lama saya menunggu.

"Saya melalui tempoh naik dan turun dalam beberapa tahun ini selepas kembali sembuh daripada kecederaan. Akhirnya saya berjaya muncul juara.




"Saya harap semuanya akan berjalan dengan lebih baik selepas ini. Terima kasih kepada keluarga, jurulatih dan rakan sepasukan serta penyokong saya," katanya yang muncul juara remaja Asia pada 2017.

Dalam perlawanan akhir kejohanan bertaraf Super 100 itu, pemain yang berada di ranking ke-73 dunia tersebut bangkit daripada tewas kepada rakan senegara, Cheam June Wei, 9-21 dalam set pertama sebelum memenangi dua seterusnya 22-20, 21-19.

Dalam pada itu Jun Hao berkata, walaupun dia hanya memenangi kejohanan bertaraf Super 100, ia setidak-tidaknya memberi keyakinan buat dirinya bahawa peluangnya untuk menonjol masih terbuka selepas dibebani masalah kecederaan dan penurunan prestasi.

"Saya berasa puas ketika beraksi dalam kejohanan ini. Dalam masa sama dapat belajar banyak lagi taktik dan corak permainan kerana saya berdepan dengan pelbagai pemain lawan," katanya yang kali terakhir menikmati kejuaraan menerusi Terbuka Finland 2018.

Kredit: Sinar Harian