Arsenal mungkin telah menemui pengganti Serge Gnabry dalam pemain yang membuat penampilan pertama Marquinhos -- menurut legenda Gunners, Martin Keown.

Pemain Brazil itu ditandatangani dari Sao Paulo pada musim panas, dalam apa yang merupakan salah satu perpindahan yang tidak pernah didedahkan. Tetapi dengan Mikel Arteta dapat menggilirkan pasukannya untuk pertembungan pembukaan Liga Europa, pemain berusia 19 tahun itu memberi impak yang segera.

Marquinhos mempamerkan aksi bertenaga dalam kemenangan 2-1 ke atas FC Zurich, persembahan yang diakhiri dengan gol untuk membuka akaun Arsenalnya. Hanya pada minit ke-16 penampilan sulungnya yang kompetitif, pemain sayap itu menyempurnakan rentak yang menakjubkan dengan penyudah hebat hasil hantaran silang Eddie Nketiah.

“Ia adalah keyakinan, kami bercakap tentang memiliki kualiti dalam gerakannya. Saya melihat banyak perkara itu daripada Marquinhos,” kata Keown kepada BT Sport.

Dia kemudian bertindak melakukan bantuan jaringan selepas perlawanan bersambung di separuh masa kedua, berjaya mencari Nketiah untuk memastikan Arsenal mendahului Kumpulan A dengan permulaan yang sempurna.

Dan Keown melihat sekilas bakat yang ditunjukkan oleh Serge Gnabry ada pada Marquinhos, yang meninggalkan Emirates ke Jerman pada 2017.

Pemain antarabangsa Jerman itu telah menjadi pemain antarabangsa Jerman dan memenangi setiap gelaran utama bersama Bayern Munich. Tetapi Keown berharap mereka mungkin telah menandatangani pemain yang boleh membantu mengurangkan kekesalan kerana membenarkan Gnabry meninggalkan kelab itu.

Dia menambah: "Mudah-mudahan, dia mempunyai masa depan yang besar bersama Arsenal.

“Bukayo Saka hanya beberapa tahun lebih tua daripada dirinya, tetapi itulah kualiti yang akan dia perolehi. Dia kelihatan seperti Gnabry. Rendah, sedikit gempal, dan laju."