Virgil van Dijk berkata Manchester United tidak setaraf Real Madrid kerana dia menawarkan nasihat perpindahan kepada rakan senegaranya, Cody Gakpo.

Penyerang PSV, Gakpo, menjaringkan gol dalam setiap tiga perlawanan peringkat kumpulan Belanda dan bermain bersama Van Dijk ketika Belanda menewaskan Amerika Syarikat 3-1 untuk mara ke suku akhir Piala Dunia Sabtu lalu.

Dengan sembilan gol dalam 14 perlawanan Eredivisie musim ini, nilai Gakpo terus meningkat di Qatar dan khabar angin mengenai khabar angin perpindahan ke United bertiup kencang sejak Red Devils menamatkan kontrak Cristiano Ronaldo.

Gergasi LaLiga, Real turut berminat, manakala Liverpool juga memantau situasi itu.

Van Dijk tidak meragui Gakpo bersedia untuk mengorak langkah seterusnya dalam kariernya namun menyatakan saingan Liverpool, United bukan pasukan yang berkualiti seperti kuasa besar Eropah ketika bercakap kepada pemberita selepas perlawanan Amerika Syarikat.

"Adakah Manchester United dan Real Madrid berada pada tahap yang sama? Saya tidak berniat untuk memburukkan mereka, tidak sama sekali," katanya.


"Saya pasti fikir dia sudah bersedia untuk langkah seterusnya dalam kariernya. Saya pasti rasa ia boleh berlaku, sama ada pada musim sejuk atau musim panas atau tahun depan, masa akan menentukan.

"Dia seorang pemain muda yang sentiasa bekerja keras, sangat berbakat dan pastinya ada lebih banyak dalam dirinya. Kami sangat gembira dia melakukannya dengan baik untuk kami. Semoga ia berterusan."

Gakpo tidak berbuat banyak untuk memadamkan khabar angin mengenai perpindahan Januari ketika bercakap dengan De Telegraaf mengenai masa depannya minggu lalu.

“Seperti yang berlaku sekarang, saya masih akan bermain untuk PSV selepas cuti musim sejuk,” katanya. "Tetapi, seperti yang saya katakan sebelum bermulanya Piala Dunia, kita akan lihat apa yang akan berlaku."