Rennes memintas Lille dan Monaco untuk menamatkan saingan Ligue 1 musim ini di kelompok empat teratas manakala Nantes pula mencatatkan kemenangan pertama sejak Februari lalu untuk kekal berada dalam saingan divisyen utama itu sambil Auxerre pula tersingkir pada hari perlawanan terakhir penuh dramatik awal pagi tadi.

Rennes meraih kemenangan 2-1 ke atas Brest hasil gol berganda Benjamin Bourigeaud dan kejayaan mereka untuk berada di kelompok empat teratas turut dibantu dengan keputusan 1-1 Lille dan Troyes sambil Monaco pula tewas 1-2 kepada Toulouse.

Dengan kejayaan itu, pasukan bimbingan Bruno Genesio berkenaan layak untuk bersaing dalam Liga Europa (UEL) musim depan manakala Lille bimbingan Paula Fonseca pula perlu berpuas hati layak ke saingan Liga Persidangan Europa (UECL).

Pasukan juara, Paris Saint-Germain (PSG), melepaskan kelebihan dua gol sebelum tewas 2-3 kepada Clermont Foot dan ia bermakna mereka menamatkan musim dengan hanya berkelebihan satu mata di atas naib juara, Lens, yang menutup tirai kempen mereka dengan kemenangan 3-1 ke atas Auxerre.

Kekalahan Auxerre itu kemudian dimanfaatkan Nantes untuk keluar daripada zon penyingkiran pada hari perlawanan terakhir dengan mencatatkan kemenangan 1-0 ke atas Angers.

Auxerre, Ajaccio, Troyes dan Angers akan beraksi dalam Ligue 2 musim depan selepas liga divisyen utama itu dikecilkan kepada 18 pasukan.