PENANG FC 2 SABAH FC 4

Sabah FC melonjak ke tangga kedua Liga Super selepas menewaskan Penang FC 4-2 di Stadium Bandaraya sebentar tadi.

Gol berganda daripada Baddrol Bakhtiar selain masing-masing satu gol daripada Jackson de Souza dan Stuart Wilkin, sudah cukup untuk memastikan pasukan Borneo itu memperoleh tiga mata penting sambil T. Saravanan dan Hilal El-Helwe muncul penjaring Harimau Kumbang.

Baddrol membuka jaringan buat Sabah dalam babak pertama selepas menanduk masuk umpanan Saddil Ramdani pada minit ke-22.

Bagaimanapun, Penang bangkit mengikat kedudukan dalam babak kedua menerusi penyudah Saravanan, yang menolak masuk lintangan daripada Endrick Dos Santos untuk menewaskan penjaga gol Sabah, Khairul Fahmi Che Mat, pada minit ke-52.

Namun, kedudukan itu hanya bertahan selama enam minit apabila Jackson membiaskan bola hantaran Saddil untuk menewaskan Khatul Anuar Md Jalil buat kali kedua.

Dua minit berselang, Sabah kian selesa dengan kelebihan dua gol apabila Baddrol sekali lagi memainkan watak pemusnah, kali ini dengan penyudah akrobatiknya selepas menerima lambungan jauh Wilkin.

Wilkin kemudian turut menempa nama selaku penjaring pada minit ke-66 selepas memanfaatkan bola muntah susulan percubaan leret Neto Pessoa.

Hilal merapatkan kedudukan buat Penang pada minit ke-76 tetapi ia masih belum cukup untuk menggugat kemenangan kelima Sang Badak daripada tujuh perlawanan liga musim ini.

Dengan kemenangan itu, Sabah melonjak ke tangga kedua dengan 15 mata dan hanya dibezakan jumlah jaringan dengan pasukan di tangga ketiga, Negeri Sembilan FC, yang terikat tanpa jaringan dengan Kedah Darul Aman FC dalam satu lagi perlawanan.