Keputusan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengenakan hukuman penggantungan serta-merta terhadap pengadil, Zulkarnain Zakaria, membuktikan ketegasan badan induk itu dalam soal pengadilan Liga Malaysia (Liga-M).

Ketua Pegawai Eksekutif Liga Bolasepak Malaysia (MFL), Stuart Ramalingam, berkata peminat bola sepak tempatan juga boleh melihat dengan jelas langkah proaktif FAM itu, sekali gus mencuba sedaya-upaya meningkatkan mutu pengadilan di negara ini.

"Kita lihat dalam mana-mana liga, bukan sahaja di Malaysia tetapi di seluruh dunia, ia akan menjadi topik besar apabila melibatkan isu kesilapan daripada pengadil.

"Pengumuman FAM untuk mengenakan hukuman gantung kepada pengadil adalah langkah proaktif dipamerkan oleh FAM sendiri sebelum apa-apa laporan atau aduan daripada pasukan.

"Saya rasa ia satu tindakan yang bagus oleh FAM untuk memastikan komuniti bola sepak tempatan melihat sendiri tindakan proaktif yang telah dilakukan," katanya pada sidang media selepas majlis pengumuman penajaan di antara MFL dan jenama minyak masak, Alif, di Petaling Jaya hari ini.

Semalam, FAM mengenakan hukuman penggantungan serta-merta terhadap pengadil, Zulkarnain, daripada mengadili sebarang perlawanan Liga-M musim ini.

Ia selepas Zulkarnain didapati terkhilaf dalam menginterpretasi dua situasi pemberian sepakan penalti sewaktu perlawanan Liga Super di antara Sabah dan Penang di Stadium Likas, Kota Kinabalu pada Jumaat lalu.

Dalam masa sama, Stuart menjelaskan pihaknya akan terus bekerjasama dengan FAM untuk memastikan sebarang isu mengenai mutu pengadilan dapat diminimumkan.

"Pengadil sentiasa menjadi topik hangat di Malaysia. Jika penyerang terlepas peluang, mereka boleh ambil peluang itu dalam perlawanan seterusnya tetapi bagi pengadil, tidak boleh berlaku kesilapan.

"FAM juga ambil perkara ini dengan serius dan MFL selalu berunding bersama FAM untuk memastikan pengendalian perlawanan oleh pengadil lantikan FAM berlaku dengan kredibiliti dan juga kesempurnaan yang diminta oleh komuniti bola sepak.

"FAM dan MFL akan sentiasa bekerjasama untuk menambah baik isu ini," katanya lagi.

Kredit: Sinar Harian