Bekas ketua jurulatih skuad B-23 negara, Frank Bernhardt, dilantik sebagai Pengarah Teknikal Kelantan FC bagi menghadapi saingan Liga Malaysia (Liga-M) musim ini.

Dalam satu kenyataan hari ini, Kelantan FC memaklumkan pelantikan Bernhardt adalah bagi menggantikan pengarah teknikal sebelum ini, Nasir Yusuf.

“Beliau (Bernhardt) mempunyai pengalaman sebagai ketua jurulatih bersama skuad B-23 Malaysia dan UiTM FC, yang beraksi dalam saingan Liga-M.

“Jurulatih berasal dari Kiel, Jerman ini juga memiliki sijil kejurulatihan UEFA Pro daripada German Sport University di Cologne selain pernah menjadi Pengarah Teknikal Estonia FA (2007-2012) dan Azerbaijan FA (2014-2017),” kata kenyataan itu.

Menurut Kelantan FC, pelantikan pengarah teknikal adalah antara syarat wajib dalam pelesenan kelab di bawah Liga Bolasepak Malaysia (MFL).

Bernhardt, yang pernah bermain untuk kelab Werder Bremen, akan bertanggungjawab sepenuhnya memantau dan menilai unit kejurulatihan serta hal-hal berkaitan teknikal pasukan itu.

Kredit: Sinar Harian