Gareth Southgate menolak cadangan perjuangan England baru-baru ini adalah melalui pendekatan konservatif, sebaliknya merungut sentuhan penyudah yang kurang tajam.

England seri 0-0 dengan Itali awal pagi tadi ketika Three Lions berada di tanggan tercorot kumpulan Liga Negara-Negara (UEFA Nations League) dengan hanya dua mata daripada tiga perlawanan.

Sepanjang tiga perlawanan yang dimainkan bulan ini, England hanya menjaringkan satu gol -- penalti Harry Kane ketika seri 1-1 dengan Jerman.

Persembahan Three Lions telah dikritik secara meluas, dan walaupun mereka mencipta peluang menentang Azzurri, mereka ada kalanya berada di tempat kedua terbaik untuk pasukan yang mengalami sesuatu perubahan.

Kritikan biasa terhadap England sepanjang masa Southgate bertanggungjawab ialah mereka tidak mempunyai identiti di luar pendekatan mereka yang sering pragmatik, tetapi dia tidak mahu melayan idea sedemikian kali ini.

Ditanya sama ada dia melihat persembahan itu sebagai berhati-hati, Southgate memberitahu Channel 4: "Saya tidak nampak bagaimana anda boleh melakukannya.

"Kami cuba menggerakkan bola melalui pasukan yang sangat baik dan teratur. Kami telah memasukkan bola ke dalam pemain penyerang kami dan kami telah mencuba kesemua mereka, cuba menyegarkannya kerana kami tahu keadaan musim ini.

"Jadi, saya berpendapat terdapat kekurangan daripada segi sentuhan penyudah dalam kotak penalti, namun saya gembira dengan persembahan keseluruhan pasukan."