Pengendali Sepanyol, Luis Enrique, telah meminta untuk kekal tenang berikutan kekalahan 2-1 Liga Negara-Negara UEFA di tempat sendiri kepada Switzerland.

Switzerland memberikan La Roja kekalahan pertama di tempat sendiri sejak 2018 di Zaragoza dengan gol daripada pemain pertahanan Manchester City, Manuel Akanji dan Breel Embolo.

Walaupun bek Barcelona, Jordi Alba menjaringkan gol antarabangsa pertamanya sejak 2017, Sepanyol tewas di Estadio La Romareda.

Kekalahan itu bermakna Sepanyol berada di bawah tekanan untuk perlawanan terakhir mereka di Portugal pada pertengahan minggu, kerana skuad kendalian Enrique perlu menang di Braga, untuk berpeluang memenangi Kumpulan A2.

Bagaimanapun, bekas jurulatih La Blaugrana itu lazimnya kekal optimis selepas tamat permainan, mendakwa dia yakin untuk memastikan kemenangan yang diperlukan di Portugal.

“Kami perlu bekerja pada semua aspek permainan. Kami perlu menambah baik, tetapi kami mempunyai masa,” menurut laporan daripada Marca.

“Ia akan menjadi ‘final’ di Portugal dan kami akan pergi ke sana untuk cuba menang.”

Sepanyol menentang musuh lama mereka di Estadio Municipal pada 27 September, dengan tuan rumah hanya memerlukan keputusan seri, berdasarkan rekod pertemuan mereka dengan Switzerland dan kelebihan dua mata berbanding La Roja.