Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, melabel keputusan tidak menyenaraikan Roberto Firmino dalam skuad Brazil ke Piala Dunia sebagai 'kerja gila' susulan membantu pasukan meraih kemenangan 3-1 ke atas Southampton.

Firmino tidak tersenarai dalam skuad 26 pemain kendalian Tite walaupun telah beraksi dalam aksi persahabatan bertemu Ghana dan Tunisia September lalu.

Pemain kelahiran Brazil itu mengetepikan kekecewaannya dengan menjaringkan gol pembukaan bertemu The Saints -- gol tandukkan yang ke-18 dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL).

Tetapi Klopp mendedahkan sebelum perlawanan bahawa keputusan itu telah memberi kesan kepada Firmino dan turut mengejutkan pengendali kelahiran Jerman itu juga.

"Semestinya ia adalah satu tamparan yang hebat," kata Klopp.

"Bagi saya, ia cukup mengejutkan sejujurnya. Saya gembira kami dapat bersama Bobby, tetapi saya percaya dia layak untuk ke Piala Dunia.

"Dia telah membuktikan kemampuannya dan seorang pemain Brazil yang berbakat dan jika anda mengetepikan pemain seperti Bobby Firmino, ia adalah satu kerja gila.

"Sudah tentu, kami akan bercakap; kami sudah melakukannya, dan mungkin akan melakukannya lagi. Dia baik-baik saja tetapi, seperti yang semua orang boleh bayangkan, sangat kecewa."

Firmino telah menjaringkan sembilan gol dan empat bantuan jaringan musim ini termasuk tujuh gol dalam saingan EPL.

Klopp turut mengesahkan kelab dan Firmino dalam perbincangan untuk kontrak baru, dengan kontrak semasa bakal tamat Jun tahun depan.