Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, berharap Jude Bellingham tidak akan mengalami tekanan yang terlalu besar selepas mempamerkan aksi luar biasa ketika mewakili England dalam Piala Dunia Qatar 2022.

Pemain tengah Borussia Dortmund itu sedang hangat dikaitkan untuk menyertai beberapa kelab elit Eropah -- termasuk Liverpool -- selepas mencuri tumpuan sepanjang tahun ini.

Bellingham, 19, memulakan kesemua lima perlawanan England dalam Piala Dunia 2022 sebelum perjalanan mereka ditamatkan Perancis dalam suku akhir -- menghasilkan satu gol dan satu bantuan jaringan selaku pemain tengah.

Dia dilaporkan diberikan penilaian oleh Dortmund dengan tanda harga €100 juta (RM469.74 juta) sebelum Piala Dunia dan nilai itu dilihat kian melonjak hari ini.

Bagaimanapun, Klopp berkata tidak kira seberapa mahalnya pemain berusia 19 tahun itu, dia tidak sepatutnya diberikan bebanan dengan jangkaan terlalu tinggi di negara kelahirannya.

"Saya tidak gemar untuk sentiasa bercakap mengenai wang," kata Klopp kepada wartawan.

"Apabila anda bercakap mengenai pemain seperti Jude, saya fikir semua orang akan bersetuju bahawa dia amat luar biasa dalam kelompok umurnya.

"Bayangkan seseorang yang langsung tidak tahu mengenai bola sepak atau tahu tetapi sudah lama tidak mengikutinya, mereka tidak akan tahu siapa Jude Bellingham.

"Anda fikir berapa umurnya? Saya fikir tiada siapa akan dapat teka atau hampir dapat tahu umurnya.

"Ia seperti 28 atau 29 tahun, sesuatu seperti itu kerana dia bermain dengan amat matang.

"Dia beraksi dengan luar biasa dalam Piala Dunia, amat luar biasa. Dan dia terlalu bagus dalam banyak perkara dan perlu meningkat dalam beberapa perkara lain.

"Tetapi untuk menyifatkan dirinya, saya akan katakan perkara yang dia sudah boleh lakukan adalah sukar untuk dipelajari. Perkara yang perlu dipelajarinya amat mudah untuk dipelajari dan untuk meningkat, jadi kerana itulah dia seorang pemain yang amat bagus.

"Apa yang saya boleh katakan? Tiada apa yang baru. Saya sudah memikirkannya sejak dua atau tiga tahun lalu, sejak dia mula menyinar di Dortmund. Semua orang sudah tahu perkara itu.

"Tetapi saya tidak tahu apa kena-mengena nilai wang dengannya. Saya fikir jika kita mahu membantunya, kita tidak perlu terlalu bercakap mengenai wang.

"Dan maksud saya, daripada sudut pandang di England, jangan meletakkan sebarang halangan terhadap perkembangannya. Itu sudah cukup baik tanpa mengira bagaimana penghujungnya," katanya.