Pertahanan Real Madrid, Dani Carvajal, percaya pasukannya layak sepenuhnya dengan rekod gemilang Liga Juara-Juara mereka dan menolak ketidakadilan terhadap jurulatih Barcelona, ​​Xavi Hernandez.

Los Blancos, juara bertahan dan juara Piala Eropah 14 kali, telah menjulang trofi itu lima kali dalam tempoh sembilan tahun yang lalu.

Bek kanan Carvajal memantapkan dirinya dalam pasukan pada musim 2013-14, apabila Madrid menamatkan kemarau 11 musim dalam kejohanan itu untuk memenangi La Decima, Piala Eropah ke-10 mereka.

Xavi berkata pada sidang akhbar pada hari Isnin bahawa pasukan terbaik tidak selalu memenangi Liga Juara-Juara dan LaLiga adalah pertandingan yang 'lebih adil'.

“Saya fikir apabila anda telah memenangi lima daripada sembilan Liga Juara-Juara terakhir, anda tidak boleh meletakkan itu sebagai tuah,” kata Carvajal, menjelang pertembungan pasukannya dengan Shakhtar Donetsk.

“Bolasepak dinilai menerusi keputusan, pasukan yang menjaringkan lebih banyak gol dan kurang menang. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah menjadi yang terbaik. Ia adalah pelik untuk bercakap tentang sama ada ia adil atau tidak.

“Musim lalu kami mengharungi kempen LaLiga yang hebat, beberapa pasang surut dalam Liga Juara-Juara, tetapi kami berjaya memenangi piala.

“Saya berpandangan perdebatan tentang keadilan dan ketidakadilan ini selalu timbul apabila Madrid memenangi Liga Juara-Juara. Apabila orang lain memenanginya, itu adalah meritokrasi."

Madrid menikmati perjalanan mendebarkan ke final dengan penampilan semula menentang Paris Saint-Germain, Chelsea dan Manchester City dalam perjalanan untuk menewaskan Liverpool di final.