Harry Kane mengecam ejekan berbaur perkauman kepada Bukayo Saka, Marcos Rashford dan Jadon Sancho selepas final Euro 2020 awal pagi semalam.

Tiga pemain muda England itu gagal menyempurnakan sepakan masing-masing, di mana The Three Lions tewas 2-3 kepada Itali dalam penentuan sepakan penalti selepas perlawanan final itu berakhir 1-1 sepanjang 120 minit.

Sepakan terakhir Saka diselamatkan penjaga gol, Gianluigi Donnarumma, manakala Rashford dan Sancho, pula dimasukkan pada penghujung masa tambahan dengan harapan dapat memberikan kelebihan buat England dalam penentuan itu tetapi gagal menemui sasaran.

Ketiga-tiga pemain itu kemudian menjadi mangsa ejekan berbaur perkauman dalam laman sosial, yang mencetus rasa marah Persatuan Bolasepak England (FA) dan pengurus, Gareth Southgate.

Pemain muda England, Jude Bellingham, berkata perkara itu "memeritkan tetapi tidak mengejutkan" dan kini kapten England, Kane, tampil memberikan responsnya.

"Tiga pemain ini telah mempamerkan kehebatan mereka sepanjang musim panas ini dan mempunyai keberanian untuk tampil dan mengambil sepakan penalti ketika tekanannya tinggi," tulis Kane dalam Twitter.

"Mereka layak mendapat sokongan dan dipertahankan, bukannya ejekan berbaur perkauman seperti yang mereka terima sejak malam semalam.

"Jika anda mengejek seseorang dalam media sosial seperti ini, anda bukanlah penyokong @England dan kami tidak mahukan anda," katanya.