Massimiliano Allegri menegaskan Juventus 'akan bersedia' jika pemain pertahanan, Matthijs de Ligt, berhijrah ke Bayern Munich, kerana dia mendedahkan perbincangan sedang berjalan mengenai perpindahan pemain antarabangsa Belanda itu.

De Ligt telah dikaitkan dengan kuat dengan juara Bundesliga itu sepanjang jendela perpindahan, dengan ketua eksekutif Juventus, Maurizio Arrivabene, mendedahkan bulan lalu bahawa bekas pemain Ajax itu mahu meninggalkan Bianconeri.

Pemain berusia 22 tahun itu telah membuat 87 penampilan Serie A sejak menyertai Juventus dengan nilai EURO85 juta yang dilaporkan pada 2019 tetapi telah bergelut untuk konsisten di Itali.

Setelah memenangi lapan kejuaraan liga berturut-turut sebelum ketibaan De Ligt, Juventus hanya menjulang satu Scudetto dalam tiga musim bersama pemain Belanda itu.

Sementara itu, Juventus tidak pernah melepaskan lebih daripada 30 gol liga semasa mana-mana daripada lapan kejayaan kejuaraan berturut-turut tetapi telah melepaskan sekurang-kurangnya 37 gol dalam setiap kempen sejak De Ligt menyertainya.

Bercakap mengenai jelajah pramusim Juventus di Amerika Syarikat semalam, Allegri mengakui perpindahan ke Jerman adalah satu kemungkinan untuk De Ligt, tetapi dia optimistik dengan rancangan kelab untuk menggantikannya.

"Semalam ada pertemuan dengan Bayern Munich, tetapi pada masa ini dia adalah pemain Juventus," kata Allegri mengenai De Ligt.

"Dalam bola sepak, apa sahaja boleh berlaku, tetapi jika dia meninggalkan kelab itu akan bersedia."

De Ligt menyumbang kepada Juventus mengekalkan 11 clean sheet dalam 31 penampilan liganya musim lalu, menampilkan lebih banyak perlawanan berbanding pemain pertahanan Bianconeri yang lain.