Julian Alvarez mendedahkan bahawa dia telah pun menyerap banyak maklumat mengenai Manchester City daripada legenda kelab itu, Sergio Aguero, sebaik membuat perpindahan rasmi selepas perlawanan terakhirnya bersama River Plate.

Penyerang Argentina itu menandatangani perjanjian lima tahun setengah bersama City pada Januari lalu dengan bayaran £14 juta (RM74.5j) tetapi kekal memperkuatkan River secara pinjaman.

Perpindahan Alvarez selesai sejurus River kecundang kepada Velez Sarsfield dengan agregat 0-1 dalam pusingan 16 Copa Libertadores.

Pemain berusia 22 tahun itu menarik perhatian beberapa gergasi Eropah selepas meledak 53 gol selain menghasilkan 31 bantuan jaringan dalam 120 penampilan untuk River.

Dia berhasrat mengikut jejak rakan senegaranya itu yang muncul sebagai penjaring terbanyak kelab dengan 257 gol.

"Kita semua tahu betapa pentingnya Kun (Aguero) buat Manchester City bahkan untuk dunia juga. Malah, sebagai pemain kelab dan pasukan kebangsaan Argentina juga," katanya -- yang akan memakai jersi nombor 19 -- di laman sesawang.




“Saya berpeluang untuk bercakap dengannya dan dia berkongsi banyak maklumat mengenai bandar ini, rakan sepasukan dan Manchester City secara umumnya.

“Saya juga sempat bercakap dengan Willy Caballero dan Nicolas Otamendi kerana kami adalah rakan dalam pasukan kebangsaan.

"Saya sangat teruja dengan cabaran yang akan datang dan saya sangat gembira menjadi sebahagian daripada kelab ini."