Joelinton telah menggesa jurulatih Newcastle United, Eddie Howe, untuk menghubungi Neymar dan menandatangani bintang Paris Saint-Germain itu.

Dengan Kylian Mbappe kini pemain utama di PSG, setelah memperbaharui kontraknya di Perancis, Neymar telah dikaitkan dengan perpindahan meninggalkan kelab itu.

Dan Newcastle, dengan pemilik kelab bola sepak terkaya di dunia dalam Dana Pelaburan Awam Arab Saudi, secara teori adalah salah satu daripada sangat sedikit calon yang mampu membeli pemain termahal itu.

The Magpies sudah pun mempunyai dua warga Brazil, di Joelinton dan Bruno Guimaraes.

Selepas Thiago Silva memberitahu Globo bahawa Neymar 'perlu menyertai Chelsea", Joelinton, bercakap kepada podcast Brazil Cast FC, berkata: "Kami boleh mendapatkannya tempat. Sudah tentu, dia boleh beraksi dalam mana-mana pasukan di dunia.

"Jika dia datang, pasukan ini akan bertambah baik... Saya tidak dapat menjelaskannya. Lelaki itu adalah idola kepada semua. Peranannya amat besar dalam bola sepak dunia.


"Jadi, jemputan telah selesai: Ney, jika anda mendengar ini, anda boleh datang. Saya akan berlari kepada anda sepanjang masa. [Bola] akan datang dengan mudah."

Newcastle sudah mempunyai pemain sayap yang sukar di Allan Saint-Maximin, tetapi Joelinton tidak teragak-agak menawarkan jersi nombor 10 rakan sepasukannya itu.

“Kualitinya, keterlihatan... jika kami mempunyai peluang, saya harap,” katanya . “Jurulatih sila hubungi Ney. Baju nombor 10 dah ada tunggu dia.

"Saya akan menghantar mesej kepada Bruno. Bruno mempunyai kenalannya; dia boleh menghantar mesej menjemput Ney bermain di Newcastle."