Kelab LaLiga yang sedang bergelut, Sevilla telah memecat jurulatih, Julen Lopetegui, selepas mereka dibelasah 4-1 di tempat sendiri oleh Borussia Dortmund dalam aksi Liga Juara-Juara.

Pemenang Liga Europa enam kali itu meneruskan permulaan buruk mereka musim ini, setelah memenangi hanya satu perlawanan dalam semua pertandingan setakat musim ini.

“Terima kasih kepada semua orang dan pemain yang telah memberikan saya perkara yang menarik di sini di Seville,” kata Lopetegui kepada Movistar Plus selepas kekalahan pada hari Rabu, tetapi sebelum pasukan itu secara rasmi mengumumkan pemecatannya.

“Saya sedih meninggalkan pasukan yang sangat saya cintai. Saya juga berterima kasih kepada peminat Sevilla, yang perlu memahaminya dan menghargai sokongan.

"Saya sudah mengucapkan selamat tinggal kepada pemain. Saya bersyukur dengan semua yang saya capai bersama kelab ini."

Dilaporkan secara meluas oleh media Sepanyol semalam bahawa Sevilla mempunyai perjanjian dengan bekas pengendali Marseille, Jorge Sampaoli, untuk mengambil alih tugas di kelab itu, dan Lopetegui sudah tahu dia akan dipecat sebelum perlawanan.

Sevilla berada di tangga ke-17 LaLiga dengan lima mata, satu mata di atas zon penyingkiran, permulaan terburuk mereka untuk musim liga sejak dinaikkan semula ke liga teratas pada 2001.

"Sevilla FC telah memecat Julen Lopetegui sebagai jurulatih pasukan utama selepas pertembungan menentang Borussia Dortmund," kata kelab itu dalam satu kenyataan di laman web mereka.

Lopetegui memimpin Sevilla untuk menjulang gelaran Liga Europa kali keenam yang telah melebarkan rekod pada 2020.