Pengurus Manchester City, Pep Guardiola, telah menolak laporan bahawa Erling Haaland mempunyai klausa dalam kontraknya yang membenarkannya menyertai Real Madrid dengan bayaran yang lebih rendah.

Dua jaringan penyerang Norway, Haaland, memastikan City meraih kemenangan ketiga daripada tiga perlawanan Kumpulan G Liga Juara-Juara awal pagi tadi dengan membenam Copenhagen 5-0.

Ia menjadikan gol yang ke-19 Haaland sejak menyertai City musim panas ini dalam 12 perlawanan bagi semua pertandingan.

Media Sepanyol melaporkan minggu ini bahawa terdapat klausa pelepasan dalam kontrak City Haaland yang eksklusif untuk Real Madrid dan memberi kelebihan besar kepada gergasi LaLiga itu jika mereka mahu membelinya selepas musim 2023-24.

Guardiola bagaimanapun menegaskan tiada klausa sedemikian dalam kontrak lima tahun yang ditandatangani Haaland apabila menyertai Borussia Dortmund.

“Ia tidak benar,” tambah Guardiola. "Dia tidak mempunyai klausa pelepasan untuk Real Madrid atau mana-mana pasukan lain. Ia sekadar khabar angin.

"Kami perlu bimbang tentang apa yang boleh kami kawal. Saya berasakan dia sangat gembira di sini dan kami akan cuba menggembirakan orang ramai di sini. Dia telah diselesaikan dengan sempurna, sangat disayangi."

Lebih membimbangkan bagi City, Guardiola berkata pertahanan Kyle Walker mengalami kecederaan perut yang akan menghalangnya untuk beberapa minggu, menimbulkan keraguan tentang kecergasan pemain antarabangsa England itu untuk Piala Dunia.

Walker terlepas kemenangan City ke atas Copenhagen, setelah ditarik balik pada separuh masa pertama pasukannya menumpaskan Manchester United 6-3 dalam Liga Perdana Ahad lalu.

Dia kini bersaing dengan masa untuk cergas untuk negaranya dalam perlawanan pembukaan Piala Dunia menentang Iran pada 21 Nov.

“Saya tahu betapa pentingnya Piala Dunia untuk pemain,” kata Guardiola. “Saya tidak tahu [sama ada Walker akan cergas].

"Kyle akan diketepikan untuk seketika dan kami tidak mempunyai banyak pilihan. Dia mengalami kecederaan di bahagian perut."