Erling Haaland telah mendedahkan dia bersimpati untuk Robert Lewandowski selepas Bayern Munich cuba mendapatkan pemain antarabangsa Norway itu dari Borussia Dortmund.

Haaland menyertai Manchester City dari Dortmund Julai lalu selepas dikaitkan dengan majoriti kelab terbesar di Eropah.

Bayern menolak laporan yang mereka mahukan penyerang itu sebagai pengganti kapten Poland, Lewandowski, yang mendapat hasratnya untuk menyertai Barcelona.

Bercakap dalam dokumentari Haaland: The Big Decision, penyerang prolifik City itu menyatakan bahawa dia berasa tidak selesa apabila bercakap bahawa dia boleh menyertai Bayern ketika Lewandowski masih bersama juara Bundesliga itu.

"Jika saya cuba bayangkan bagaimana Lewandowski berfikir... saya tidak tahu berapa banyak gol dan gelaran yang dia ada untuk kelab," katanya.

"Kemudian saya sebenarnya berasa sedikit kasihan kepadanya. Pada masa yang sama ia adalah peluang untuk dia mengorak langkah seterusnya dalam kerjayanya.


"Ia berasa tidak hormat, tetapi pada masa yang sama ia adalah peluang untuknya."

Haaland telah memulakan kehidupan yang cemerlang di City, dengan 10 gol dalam enam penampilan pertamanya di Liga Perdana Inggeris (English Premier League), manakala Lewandowski telah menjaringkan lima gol dalam empat perlawanan LaLiga untuk Barca.