Jack Grealish telah 'mempelajari banyak ilmu' di Manchester City, menurut pengurus England, Gareth Southgate.

Grealish menjadi pemain termahal dalam sejarah bola sepak Britain tahun lalu apabila dia berpindah ke City dari kelab zaman kanak-kanak Aston Villa dengan harga GBP100 juta, tetapi hanya mencatatkan 10 penglibatan gol pada musim pertamanya di Stadium Etihad (enam gol, empat bantuan).

Dia membuat 39 penampilan dalam semua pertandingan (31 permulaan) untuk pasukan Pep Guardiola, tetapi mencipta lebih banyak peluang daripada permainan terbuka (76) daripada setiap pemain City lain selain Kevin De Bruyne (94).

Pemain berusia 26 tahun itu diturunkan daripada bangku simpanan untuk England Selasa lalu dan mempamerkan aksi mengagumkan apabila Three Lions mampu memaksa keputusan seri 1-1 lewat menentang Jerman di Munich.

Bercakap menjelang pertembungan Liga Negara-Negara pasukannya yang seterusnya dengan Itali, Southgate memberitahu sidang akhbar dia telah melihat peningkatan dalam Grealish sejak wang besarnya berpindah ke City, di mana dia memenangi kejuaraan Liga Perdana Inggeris (English Premier League).

"Adalah penting bagi semua pemain kami bahawa mereka merasakan bahawa mereka memahami bagaimana kami mahu bermain," kata Southgate.

"Kami memberi mereka struktur dan kami menyediakan mereka untuk perlawanan, tetapi dalam itu, dengan bakat mereka sendiri dan mereka sendiri, kami mahu mereka keluar. Itulah yang membuat perbezaan dalam permainan.

"Jack mempunyai impak yang luar biasa dalam permainan apabila dia datang [menentang Jerman]. Saya tahu dia menikmati bola sepaknya bersama kami, tetapi dia juga menikmati bola sepaknya dengan kelabnya, jadi saya rasa penting untuk mengatakannya. Dia telah belajar jumlah yang besar menjadi sebahagian daripada pasukan yang telah memenangi Liga Perdana, yang sangat penting baginya.

"Dia seorang pemain yang kami suka bekerja dengannya. Dia mempunyai mentaliti yang hebat, watak yang hebat dan saya fikir dia seorang lelaki yang sangat baik untuk berada di sekeliling kumpulan. Dia mempunyai kegembiraan yang mempunyai bola sepak di kakinya, yang menambah banyak lagi apabila anda melihat pemain berlatih setiap hari."