Pemenang 15 kejuaraan utama, Tiger Woods, berkata ia adalah satu permainan yang cemerlang untuk kembali ke lapangan buat kali pertama sejak terbabit dalam kemalangan kereta pada Februari lalu yang menyebabkan dia mengalami kecederaan parah di kakinya.

Woods beraksi di samping anak lelakinya, Charlie, yang berusia 12 tahun dalam Kejohanan PNC di Orlando, awal pagi tadi, untuk kembali beraksi secara kompetitif.

Pasangan itu mencatat 10 di bawah par 62 dalam acara bapa-anak yang menyaksikan Stewart dan Reagan Cink mendahului saingan selepas mencatat 59 di bawah par pada hari pembukaan.

"Kami mengharungi detik yang hebat," kata Woods kepada pemberita.

“Ia hanya satu permainan yang hebat dan kami juga melaluinya pada hari pertama tahun lalu, ia situasi yang hampir sama.

"Kami sangat seronok berada di luar sana. Kami berhasil mengharungi satu perkara yang kami mahu lakukan. Kami ingin membuat catatan bersih. Tahun lalu kami mencatat bogey dalam setiap pusingan."

Woods mempamerkan beberapa detik cemerlang termasuk empat pukulan yang sekaki menghampiri lubang, termasuk menggunakan tiga wood untuk merakam lima par di lubang ke-14.




Bekas pemain nombor satu dunia itu, yang bergerak menggunakan kereta antara pukulannya, mengakui pusingan itu menghadirkan cabaran kepada tahap fizikalnya apabila pernah menyatakan dia tidak akan kembali ke jelajah itu secara sepenuh masa.

"Saya kepenatan," tambahnya.

"Saya tidak berada dalam prestasi untuk bermain. Sekiranya anda tidak mempunyai daya tahan maka permainan anda akan mula perlahan.

“Saya melakukan dua pukulan yang bagus hari ini -– tiga pukulan tepat seperti yang saya mahukan.

"Tetapi seperti yang saya jelaskan kepada anda di Bahamas, saya tidak mempunyai daya tahan. Saya tidak berkempatan untuk beraksi sebelum ini. Ini mungkin pusingan keempat, kelima yang saya berjaya harungi sepanjang tahun ini. Saya tidak mempunyai daya tahan untuk bermain."

Woods bersaing dengan Justin dan Mike Thomas, yang menyamai catatan kedua selepas melakar 12 di bawah par 60.

Bekas juara PGA, Justin, sebaliknya kagum dengan kemunculan semula Woods.

"Saya sangat kagum dengan kepantasan yang dimilikinya dan pukulan yang diakukannya," katanya kepada pemberita.

"Sekurang-kurangnya daripada perspektif saya, dia kelihatan banyak melakukan pergerakan dan segalanya elemen ada di sana.

"Pukulannya kelihatan mungkin sedikit kurang bertenaga -- pada awalnya anda akan fikir bahawa dia tidak akan mampu melakukan sejauh ini. Tetapi empat iron yang dipukulnya hari ini adalah tidak masuk akal."