Scottie Scheffler mengakui mempunyai sedikit tuah tatkala keadaan berangin menyebabkan ramai pemain bergelut untuk menerajui hari kedua Kejohanan Golf The Masters dengan 67 pukulan.

Pemain nombor satu dunia itu mendahului saingan di Augusta itu dengan lima pukulan selepas mencatat lapan di bawah par, sebentar tadi, untuk diiringi Justin Thomas.

Scheffler memintas pendahulu semalaman, Im Sung-jae, selain Charl Schwartzel, Shane Lowry dan penyandang juara, Hideki Matsuyama, yang masing-masing turut mencatat di bawah par.

Bercakap selepas pusingan itu, pemain berusia 25 tahun tersebut menyuarakan kegembiraannya dengan mutu permainannya dengan berkata: "Saya rasa permainan saya berada di tahap yang baik. Saya berusaha dengan baik ketika menguruskan perjalanan saya ke padang golf ini dua hari lalu. Saya telah membuat beberapa pukulan yang sangat bagus dan putt penting bagi memastikan saya terus bersaing.

"Saya telah memastikan catatan yang agak bersih untuk sebahagian besar kejohanan ini, ia bagus."

Apabila ditanya mengenai tekanan untuk mempertahankan kedudukan di Augusta itu, Scheffler menambah: "Jika ada, ia hanya menyuntik keyakinan saya. Sebaik sahaja melihat bahawa saya sedang mendahului pada suatu ketika hari ini, perkara pertama yang terlintas di fikiran saya adalah untuk terus mencuba membina momentum sebab saya dapat rasakan tengah beraksi dengan baik."



Sementara itu, juara lima Jaket Hijau, Tiger Woods, turut mara biarpun kurang menyerlah selepas mencatat empat bogey di lima lubang terawal sebelum memperkemaskan pukulannya dengan catatan empat di atas par.

"Esok akan menjadi hari yang penting. Cuaca akan menjadi sejuk. Ia akan menjadi sukar. Sekali lagi, angin dijangka bertiup kencang dan saingan menjadi sengit.

"Saya perlu turun ke sana dan mengendalikan urusan saya dan menghidupkan peluang ke peringkat seterusnya."