Chelsea memilih untuk melanjutkan kontrak setahun buat Billy Gilmour, sekali gus akan bersama kelab itu sehingga 2024.

Gilmour menyertai kelab itu sewaktu di bawah bimbingan Frank Lampard pada 2017 dan mula melakukan penampilan pertamanya bersama The Blues ketika bertemu Sheffield United pada Ogos 2019.

Pemain kebangsaan Scotland itu beraksi 192 minit dalam saingan Liga Perdana Inggeris (EPL) musim 2019-20 sebelum diturunkan 259 minit dalam lima perlawanan liga divisyen utama itu dalam musim berikutnya.

Dengan terpaksa merebut tempat bersama N'Golo Kante, Mateo Kovacic, Jorginho dan Ruben Loftus-Cheek sebagai kesebelasan utama, Gilmour dipinjamkan kepada Norwich City bagi musim 2021-22.

Pemain berusia 21 tahun itu berhasil mendapat tempat dalam 24 perlawanan EPL bersama The Canaries, di mana 21 daripadanya adalah sebagai kesebelasan utama, sebelum Norwich tersingkir ke Liga Kejuaraan.

Pada ketika perancangan Thomas Tuchel di bahagian tengah pasukannya masih belum ada sebarang kepastian dan seorang lagi pemain yang dipinjamkan, Conor Gallagher, juga sudah kembali ke pangkuan kelab itu untuk turut memberikan cabaran dalam perebutan posisi, Chelsea memilih untuk melanjutkan kontrak Gilmour.

Pemain itu pada awalnya menandatangani kontrak selama empat tahun sejak tiba daripada Rangers dan kesepakatan itu akan tamat tahun depan tetapi The Blues memilih melanjutkannya untuk pemain tengah berkenaan kekal di Stamford Bridge setahun lagi.