Frenkie de Jong telah menjelaskan bahawa dia tidak pernah mahu menyertai Manchester United dari Barcelona pada musim panas ini.

Pemain tengah Belanda itu menjadi sasaran utama Red Devils sepanjang jendela perpindahan musim panas tetapi akhirnya kekal di Sepanyol apabila tarikh akhir berlalu.

United telah bersetuju dengan bayaran yuran perpindahan kepada Barcelona pada awal jendela tetapi tidak dapat memuktamadkan syarat peribadi dengan De Jong, yang berminat untuk kekal di Nou Camp dan bermain bola sepak Liga Juara-Juara (UCL).

Walaupun Erik ten Hag dan United difahamkan bersedia untuk kembali untuk mendapatkan De Jong pada masa hadapan, dia telah mendedahkan dia tidak pernah mahukan perpindahan itu.

Bercakap semasa sidang akhbar semasa bertugas antarabangsa minggu ini, dia menjelaskan, melalui The Sun: "Saya sentiasa mahu kekal di Barcelona dan inilah sebabnya saya sentiasa tenang pada musim panas."

Pengendali baharu United, Ten Hag, berminat untuk bersatu semula dengan De Jong di Old Trafford, setelah pernah bekerja dengan pemain itu semasa mereka bersama di Ajax.

De Jong membuat 59 penampilan di bawah Ten Hag di Ajax dan merupakan sebahagian daripada pasukan yang mara ke separuh akhir Liga Juara-Juara pada 2019. Dia juga memenangi liga dan piala berganda bersama kelab itu pada tahun yang sama.

Mengenai masa depannya bersama Barcelona, ​​dia menambah: "Saya tidak boleh memberikan terlalu banyak butiran. Tetapi kita akan lihat.. kelab itu mempunyai idea sendiri dan saya juga mempunyai idea sendiri dan kadang-kadang ini bertembung antara satu sama lain. Tetapi pada penghujung hari semuanya berjalan lancar."

De Jong kekal sebagai sebahagian daripada perancangan Xavi di Barcelona setelah kekal di kelab itu dan telah muncul dalam setiap lapan perlawanan mereka setakat musim ini.