Miroslav Klose menunjukkan pengaruh Hansi Flick pada karier barunya ketika pemecah rekod Piala Dunia itu memulakan tugas pertamanya sebagai ketua jurulatih.

Legenda Jerman, Klose, mengambil alih sebagai bos pasukan Bundesliga Austria, SCR Altach. Pemain yang mengumpul 16 gol Piala Dunia dalam kariernya masih belum dapat ditandingi telah dibentangkan kepada media semalam.

Klose yang berusia 44 tahun pernah menjadi penolong pasukan kebangsaan Jerman semasa tempoh Joachim Low, dan bekerja di Bayern Munich di bawah Flick pada kempen 2020-21, sebelum ini menghabiskan dua tahun bersama pasukan Bawah 17 tahun Bayern.

Bayern memenangi trofi Bundesliga, DFL-Supercup, Piala Super UEFA dan Piala Dunia Kelab pada musim apabila Klose terlibat dalam skuad pasukan utama. Flick kemudiannya berhijrah untuk menjadi pengendali Jerman, dan Klose juga meninggalkan pasukan.

“Saya belajar banyak daripada Flick, dia hebat dalam semua aspek,” kata Klose.

Altach mengelak penyingkiran pada musim 2021-22, dan kesan Klose akan diperhatikan dengan teliti.

Dia berkata: "Saya sangat gembira. Saya penuh dengan penantian dan telah diterima dengan sangat mesra. Saya dapat bekerja di mana orang lain pergi bercuti.

"Saya mempunyai banyak kerja keras di hadapan saya. Adalah penting pasukan menunjukkan hati dan semangat. Kami perlu menyelesaikan segala-galanya langkah demi langkah, jadi ia juga penting untuk pasukan berkomunikasi dengan saya."