Max Verstappen gembira dapat meminimumkan kerosakan daripada perlumbaan Grand Prix Austria yang sukar walaupun melihat Charles Leclerc meraih kemenangan di Red Bull Ring.

Verstappen, yang telah memenangi tiga daripada empat Grand Prix Austria sebelum ini di litar dan menang pada Grand Prix Styrian tahun lepas di litar rumah Red Bull, kelihatan bersedia untuk meneruskan penguasaannya setelah merebut kedudukan pertama dalam kelayakan dan melonjak ke tempat pertama dalam pecutan hari Sabtu.

Walaupun permulaan cemerlang membantunya kekal di hadapan sebelum keluar selekoh satu, Verstappen tidak berjaya mengikut rentak pemandu Ferrari, Leclerc dan Carlos Sainz ketika dia bergelut dengan kerosakan tayar.

Perlanggaran Sergio Perez dengan George Russell dan persaraan seterusnya menyebabkan Verstappen tanpa rakan sepasukan di landasan dan atas belas ihsan dua pemandu Scuderia itu, dan Ferrari melaksanakan strategi mereka dengan hebat untuk meletakkan diri mereka dalam kedudukan satu-dua.


Ditanya mengenai keputusan akhir memandangkan kesukarannya berbanding Ferrari, Verstappen menjawab kepada Sky Sports:

"Ia lebih baik daripada jangkaan. Jika anda melihat keseluruhan perlumbaan, kami kurang rentak. Terdapat banyak deg dan saya tidak faham mengapa ia begitu teruk.

"Ia kelihatan seperti Carlos juga akan memintas saya, tetapi malangnya dia menghadapi masalah enjin. Pada akhirnya, hanya kehilangan lima mata pada hujung minggu tidak terlalu buruk pada hari yang buruk.

"Ia menjadi lebih rumit daripada yang saya jangkakan hari ini, tetapi kadangkala perkara ini boleh berlaku."