Mercedes dan rakan kongsi bahan api dan minyak, Petronas mengambil langkah awal dalam perancangan bagi menghadapi peraturan enjin masa depan Formula 1 apabila mereka melanjutkan kerjasama melangkaui 2026.

Petronas telah menjadi penaja pasukan Mercedes F1 sejak pengeluar Jerman itu kembali ke perlumbaan Grand Prix pada 2010.

Tetapi hubungan itu berubah menjadi perkongsian teknikal yang rapat dengan kemunculan era hibrid dalam F1 pada 2014, dengan syarikat minyak Malaysia itu meraih manfaat daripada kejayaan skuad Brackley yang tidak berbelah bahagi sepanjang lapan musim berturut-turut.

Dengan ketibaan unit kuasa penjanaan baharunya pada 2026, F1 akan menyambut era baharu di mana bahan api mampan menjadi wajib, Mercedes dan Petronas menjangkakan peraturan enjin baharu sukan itu dengan komited kepada perkongsian mereka empat tahun lebih awal.

"Hari ini kami melakukan sesuatu yang agak luar biasa -- mengumumkan perkongsian yang akan bermula dalam masa empat tahun lagi," kata bos Mercedes F1, Toto Wolff.

“Ini merupakan mesej yang amat penting: pasukan kami dan PETRONAS bukan lagi sekadar rakan kongsi, kami adalah keluarga, dan kami akan menjadi satu pasukan untuk beberapa tahun lagi.

"Mulai 2026, bahan api mampan termaju akan menjadi nadi prestasi F1 -- dan ini memberi kami peluang hebat untuk menunjukkan kepakaran kami, melalui kedua-dua unit kuasa dan Penyelesaian Teknologi Bendalir Petronas.

"Kami teruja untuk berlumba ke masa depan bersama Petronas, dengan cita-cita untuk menetapkan standard sekali lagi, dalam prestasi di landasan kami dan dengan merintis peralihan sukan berpasukan global kepada masa depan yang bersifat lestari."