Lewis Hamilton akan memberi laluan kepada Nyck de Vries untuk memacu Mercedes dalam sesi latihan pertama (FP1) Grand Prix (GP) Perancis minggu ini.

The Silver Arrows mengesahkan pelumba Belanda itu akan beroleh kesempatan untuk berada menguji jentera W13 di Litar Paul Ricard esok.

Formula Satu (F1) mewajibkan pemandu baru untuk menyertai dua sesi latihan setiap musim dan Mercedes menciap di Twitter: "Hujung minggu ini @nyckdevries akan menggunakan roda W13 dalam FP1.

"Lewis memilih hujung minggu ini untuk memberi laluan pertama daripada dua sesi pemandu muda yang ditetapkan ke atas semua pasukan musim ini. George Russell pula memilih perlumbaan akhir tahun ini."

Hamilton meraih tempat ketiga berturut-turut sebelum rehat pertengahan musim.

Justeru, bos Mercedes, Toto Wolff berharap pasukan itu mampu mengorak langkah lebih jauh menjelang pusingan 12 di Perancis minggu ini.

Dia berkata: "Tempat ketiga dan keempat dalam perlumbaan di Austria adalah keputusan yang memuaskan buat seluruh pasukan, lebih-lebih lagi memandangkan kedudukan kami sebelum itu."



"Pasukan melakukan keajaiban untuk menyediakan dua kereta perlumbaan yang lengkap bagi acara Sprint dan GP. 27 mata yang diraih Ahad lalu merupakan ganjaran yang menarik atas usaha itu.

"Kami menaiki tiga podium dalam tujuh perlumbaan awal dan kini kami mencapai empat podium dalam empat perlumbaan terakhir. Saya gembira dengan momentum yang kami bina dan ia mencerminkan usaha hebat pasukan ini.

"Pemahaman kami tentang W13 semakin berkembang dalam setiap pusingan dan menyemarakkan lagi semangat kami berlandaskan pembangunan dan keputusan yang dibuat."