Cristiano Ronaldo mungkin memutuskan untuk menamatkan karier bermainnya selepas melihat impiannya untuk memenangi Piala Dunia musnah, kata bekas rakan sepasukannya di Manchester United, Patrice Evra.

Ronaldo hanya digunakan sebagai pemain gantian untuk dua perlawanan terakhir kempen Portugal di Qatar, yang berakhir dengan kekalahan mengejut 1-0 kepada Maghribi di suku akhir.

Pemenang Ballon d'Or lima kali itu menjadi pemain pertama yang menjaringkan gol dalam lima edisi berbeza Piala Dunia bulan lalu, tetapi kesemua lapan golnya pada kejohanan itu hadir di peringkat kumpulan.

Ronaldo telah dikaitkan kuat dengan kelab Liga Pro Saudi, Al Nassr sejak kontraknya di United ditamatkan bulan lalu, tetapi Evra percaya dia mungkin akan menggantung kasutnya.

"Apabila saya bercakap dengannya, kami tidak bercakap terutamanya tentang apa yang dia akan lakukan seterusnya. Saya tidak tahu. Saya tidak tahu sama ada Ronaldo akan bersara," kata Evra kepada Sky Sports News.

“Kadang-kadang pada penghujung karier anda anda berfikir, ‘okay, saya rasa sudah tiba masanya untuk bersara’, terutamanya apabila anda tidak berada dalam kesebelasan utama bersama pasukan kebangsaan anda.

"Ronaldo mahu bermain dan cergas untuk memenangi Piala Dunia bersama negaranya, ini adalah impiannya. Sekarang dia tidak mempunyai impian itu, saya tidak bercakap untuk Cristiano, tetapi saya tidak akan terkejut jika dia bersara.

"Sekarang, semua yang Ronaldo lakukan, dia seorang yang jahat dan pemain yang buruk atau apa sahaja, jadi saya tidak akan terkejut jika dia memutuskan untuk bersara."

Saingan hebat Ronaldo, Lionel Messi, berpeluang menamatkan kariernya dengan menjulang Piala Dunia buat kali pertama esok, setelah membantu Argentina ke final dengan beberapa siri persembahan yang menakjubkan.

Ada yang mencadangkan Messi mesti memenangi Piala Dunia untuk dianggap sebagai pemain terhebat pernah bermain sukan itu, tetapi Evra berasakan kapten Argentina itu telah memperoleh status itu -- bersama Ronaldo.

"Dia perlu memenangi Piala Dunia ini? Tidak. Dia dan Ronaldo sudah menjadi yang terhebat," tambah Evra.

"Mengapa Messi perlu memenangi Piala Dunia ini? Saya rasa ini adalah untuk pemain Argentina meletakkannya pada tahap yang sama dengan Diego Maradona.

"Walaupun mereka mengatakan Messi tidak mempunyai rekod yang baik dengan Argentina, dia sudah bermain enam perlawanan akhir dengan mereka. Perdebatan bukanlah sama ada Messi boleh menjadi yang terhebat, dia sudah pun yang terhebat.

"Tetapi kawan-kawan, jangan lupa, Messi adalah yang terhebat dan Ronaldo juga yang terhebat. Orang ramai mempunyai pendapat berbeza, dan Ronaldo ada di sana.

"Tidak mengapa jika dia tidak bermain perlawanan akhir, dia tetap yang terhebat. Kami perlu menghormati setiap pendapat yang berbeza."